Debreceni InfoPortál
©  2004  dip.hu  Minden jog fenntartva.
Opel Flextreme - teljesen új, környezetbarát E-Flex elektromos hajtási koncepció
Teljesen új, környezetbarát E-Flex elektromos hajtási koncepció, egy dinamikus egyterű karosszériájában, számos innovatív részletmegoldással: ez az Opel Flextreme koncepcióautó, amely Frankfurtban (2007. szeptember 13-23.) debütál.
/2007-09-12/
•Emissziója kevesebb, mint 40 g CO2/km
•A villanyautó hatótávja konnektorról 55 km
•Dízelmotoros E-Flex felépítés nyújtja meg jelentősen a hatótávot
•Sportos, kompakt egyterű tanulmány
•FlexDoor® és FlexLoad®: újszerű ajtók és rakodás – kiegészítő mobilitási opcióval




A Flextreme beleillik a GM stratégiájába, amelynek célja a CO2 emis­szió és az olajfüggés csökkentése. A hajtó villanymotort nagy lítium-ion akkumulátor táplálja; tisztán villamos üzemben 55 kilométer a hatótáv. Szükség esetén az 1,3 literes dízelmotor termel áramot, hogy töltse az akkut, és megnövelje a hatótávot. A legtöbb európai ingázónak elegendő lenne az 55 kilométer, hogy a dízelmotor beindítása nélkül járhasson munkába.

A Flextreme is az Opel formanyelvét mutatja fel, amely a Genfi Szalonon a GTC Coupéval debütált, de most néhány lépéssel még tovább megy: kényelmes beszállást megengedő szembenyíló ajtókkal (FlexDoor®), átlátszó tetővel és két, oldalt felnyíló csomagtér-ajtóval folytatja a gyakorlatias Opel tanulmánytervek ívét. Nagy poén a kiegészítő, padló alatti FlexLoad® csomagtér, amely a Zafira Flex7 ülésrendszerének vagy a Corsa és Antara integrált Flex-Fix kerékpártartójának sorába illik. Van egy különleges meglepetés is: a poggyásztér alatt ravaszul elrejtettek két Segway® (1) gyártmányú elektromos rollert, amelyek az autómentes zónákra is kiterjesztik a mobilitást. Hatótávjuk 38 kilométer, kormányuk teleszkóposan összetolható, és az autó akkujáról töltődnek fel.

Hajtás: környezetkímélő E-Flex technika

A Flextreme bepillantást enged az emissziószegény közeljövőbe. Alapja a General Motors E-Flex rendszere; mindig villanyautóként közlekedik, lítium-ion akkumulátorral, de van egy 1,3-as CDTI dízelmotorja is, amely nincs kapcsolatban a kerekekkel, csak az akkut tölti, meghosszabbítva a hatótávot. Gáz- és zajkibocsátását a hengernyomásokat mérő zárthurkú vezérléstechnika csökkenti. A konnektoros villanyautókra érvényes európai menetciklus (ECE R101) szerint a Flextreme CO2-emissziója várhatóan 40 g/km alatt marad.

Egyszerű feltöltés: 220 voltos konnektorról három óra alatt

220 voltos háztartási konnektorról körülbelül három óra alatt tölthető fel a Flextreme, ám az E-Flex stratégia más, rendelkezésre álló energiaforrásokat is kihasználhatóvá tesz. Ennek jegyében két másik verzióban is elkészült a koncepció: a Detroit Motor Show közönsége 2007. januárjában 1,0 literes, háromhengeres, turbómotorral láthatta, amely benzinnel vagy E85-tel (85 százalék etanol, 15 százalék benzin) működhet, 2007. áprilisában pedig, a Shanghai Motorshow alkalmával, hidrogén-tüzelőanyagcellával szerepelt.

Külső design: dinamikus formanyelv, kompakt áruszállító formátumban

A Flextreme karosszériája az új Opel formanyelvet beszéli: szoborszerű felületek és letisztult stíluselemek jellemzik, például a keskeny, bumeráng-alakú lámpák és az oldalak kopoltyú-grafikája. A 4796 milliméteres Flextreme tervezői gondoltak a súly és a légellenállás csökkentésére is, mindenütt a leghasznosabb, de kis ráfordítást igénylő megoldásokat alkalmazva.

A nagyon előrehelyezett szélvédő rendkívül megrövidíti a „belevasalt élű" géptetőt. Itt van a csatlakozó, amelyet külső konnektorra kapcsolva fel lehet tölteni a villanyautót. Közelebbről nézve feltűnik, hogy a kereszt-díszléces, villámemblémás hűtőmaszkot polikarbonát fedél takarja, egyaránt szolgálva az aerodinamikát és az esztétikát. Átlátszó burkolatot kaptak a könnyűfém kerekek is, így mutatósak, de nem keltenek légörvénylést.

Optikai csalódással játszik a nagy, bumeráng-alakú fényszóró-egység is, folytatva a Genfben a GTC Concepttel felvetett témát. A fénydiódákkal keretezett függőleges lámpatest úgy hat, mintha kettévágná az első lökhárító. A ködfényszóró, és a viszonylag kis fékhűtő-nyílás egységet képez vele.

Megtréfálja a szemlélőt a hátsó lámpa is, hiszen elsőre úgy tűnik, mintha nem is lenne. Az egészet ugyanis belefoglalták a hátfalajtóba, és üveg alá rejtették.

Az ablakokhoz és a tető nagy részéhez hasonlóan a szélvédő is könnyű polikarbonátból készül. A tetőbe messze benyúló panoráma-szélvédő világossá és levegőssé teszi a Flextreme utasterét. Egészen a hátsó lökhárítóig nyúló kompozit-gerinc szilárdítja.

Ajtó: szokatlan és praktikus

Szokatlan a FlexLoad® csomagtér hozzáférése is: két pillangószárny-szerű ajtófél nyílik fel egyenként. Előnye, hogy oldalról is kényelmes rakodni, még ha közvetlenül fal mellett áll is az autó, vagy rögtön mögötte parkol egy másik.

További kiemelkedő innováció a vezető és az utasok FlexDoor® ajtaja: az első ajtók csuklója, szokásosan, elöl van, a hátsóké viszont hátul. Középső tetőoszlop nincs, így kinyílik az egész oldalfal. Gyerekjáték például bekötni az ülésbe a gyerekeket!

Belső tér: futurisztikus és technikás

Ahol lehetett, könnyű és szilárd méhsejt-szerkezetet alkalmaztak, például a műszerfal alsó részén, a utas- és a csomagtér padlóján, valamint a középalagútban elrejtett akkumulátorok fedelén.

Innovatív az ülések könnyű szerkezete is. Nem két párhuzamos sínen csúsznak előre-hátra, hanem egyetlen középsőn, ami megnagyobbítja a hátsó lábteret. Maguk az ülések könnyed, filigrán hatásúak, ami részint a szövet-háló huzatnak, másrészt a különösen engedékeny anyagú sarkoknak köszönhető. Technikás a kormánykerék középrésze is: a teljes méretű légzsákot nem összehajtogatva helyezték el, hanem vákuummal helytakarékosan összeszippantva.

Utastéri blikkfang a panoráma-képernyő (1,20 m x 0,10 m), közvetlenül a szélvédő alatt. Kijelző-mezői szabadon konfigurálhatók, mutathatják például az autó körüli területet, külső tükrök helyett ugyanis két kamerája van a Flextreme-nek, valamint egy-egy előre, illetve hátrafelé néző kamera. De lehívhatók információk az autóról, vagy az infotainment-rendszerről is.

Kezelés: egy gombnyomás elég

A középkonzolon másik monitor van, érintőképernyővel. A fenti, programozható gombok gyorselérési funkciókat működtetnek, megkönnyítik a menük kezelését, amelyek például a klímára, a kommunikációra és a navigátorra vonatkoznak. Ezalatt van a Flextreme kapcsolótáblája, rajta az előremenet D, a parkolás P és a tolatás R jelével. Ezeket is az érintőképernyőről lehet kiválasztani.

A márkára jellemző ötletességet egy ügyes rakodórendszer mutatja fel az akku-alagút elején és végén. Két kihúzható fiók várja az elöl és hátul ülők „kütyüjeit" (MP3, iPod vagy PDA). Poén, hogy ezek a fiókban indukciósan feltölthetők, és a Bluetooth útján átviszik adataikat a fedélzeti infotainment rendszerre.

(1) A Segway PT kétkerekű elektrojármű, szenzorokkal, hajtóművel és intelligens vezérléssel, amely az egyensúlyt tartja. Irányítani testsúlyáthelyezéssel kell. Mivel a Segway PT nem igényel benzint, és bármilyen 110 vagy 220 voltos konnektorról feltölthető, a ma kapható egyik leghatékonyabb és leginkább környezetbarát közlekedési eszköznek tekinthető. 20 km/órát ér el, és egy feltöltéssel 38 kilométert tehet meg.