- Kezdőoldal   Apró   Fórum   Humor   Mobil   myPage   Modell   Randi   Erotika  
 
Nap képe
Nap vicce




 
Kezdõoldal - Autó-Motor - Közszemle
Hogy állnak a dolgok az autógyártók háza táján?
Mindent gyártunk, mindenkinek, mindenhová...
/2005-02-11/  << Nyomtatható verzió >>

Aston Martin DB9
Sok érdekességre jöhetünk rá, ha elkezdjük kutatni, hogy a rengeteg autómárka mögött valójában hány autógyár is áll? Azoknak, akik érdeklődnek a téma iránt, bizonyára nem nyújt meglepetést, ám a laikus számára nyilván meghökkentő lehet az a tény, miszerint - legfőképp a globalizációnak köszönhetően - 5 nagyobb és 3 közepes vállalat, na meg a már szinte kibogozhatatlanul összefonódó ázsiai márkák uralják az autópiacot! Emellett a nagyoknál megfigyelhető, hogy elsődlegesen nem monopolhelyzet elérésére törekednek egy-egy adott kategóriában, ehelyett inkább márkáik sokaságával igyekeznek lefedni a piacot, a legpuritánabb miniautóktól kezdve egészen a luxus-sportkocsikig, hogy minden szegmensből részesedjenek.

Első ránézésre, talán az amerikai gyártók vannak a legjobb helyzetben e téren. A Ford Motor Company gyártmányai közül saját márkája mellett, a Mercury, a Mazda, a Volvo és a Land Rover világszerte jelen van a középkategória minden szegletében. A Lincoln, a Jaguar és a Range Rover pedig tekintélyes szeletet mondhat magáénak a felsőkategóriás autók piacából, míg az Aston Martin a legkedveltebb luxus-sportkocsik közé tartozik!


Chevrolet Corvette
A General Motors termékeit még felsorolni is nehéz egy lélegzettel, Amerikában a Chevrolet, a Pontiac, a Buick, a GMC, az Oldsmobile és a Saturn, míg Európában inkább a Vaushall/Lotus, a Holden, a Saab és főleg az Opel birtokol komoly pozíciót a középkategóriás autók piacán. Cadillacet és Hummert, no meg Corvettet vezetni inkább a gazdagabbak kiváltsága, ugyanakkor a cégnek komoly érdekeltségei vannak a Fiat, a Subaru, az Isuzu és a Suzuki vállalataiban, mindezek ellenére a GM konszern bevételének jelentősebb részét nem az autógyártásból szerzi, hanem a pénzügyi területen, főleg a tőzsdén és a banki-szférában, ténykedő vállalkozásai révén!


McLaren F1
Mind közül mégis talán a Daimler-Chrysler számít igazán autógyártó-nagyhatalomnak, mivel minden jelentősebb piacon komoly vevőkörrel rendelkezik, és mondhatni ő mutatja az utat a többieknek, fejlesztései, újításai révén! A cég egyik ága, a Mercedes Group a csúcskategóriás luxuscirkálóiról ismert, bár ez a cím manapság inkább csak a Maybach és a McLaren kiváltsága. A Mercedes-Benz fénye egy kicsit mintha megkopott volna mióta a nevet húzóágként használják, annak érdekében, hogy a középkategóriában is vásárlókat hódítsanak maguknak az A-osztály létrehozása által - egyszóval ma már nem olyan nagy szám ha Mercid van! Viszont a Smart után mindenki megfordul - a cégnél bizonyára nem egy mindennapi ember ötlete volt, hogy "Gyártsunk autót egy óragyárral (Swatch) közösen!"


Plymout Prowler
Az amerikai ágazatot képviselő Chrysler csoport márkái közé tartozik a Dodge, a Plymouth és a Jeep, ezeknek főleg a középkategória kitöltése jutott - persze a Viper és Prowler kivívott magának némi elismerést a sportautók között is -  bár ezen márkák az európai piacon nem igazán ismertek és a cég nem is tesz túl nagy erőfeszítéseket annak érdekében, hogy ez megváltozzon! Mindazonáltal a vállalat piaci stabilitásának megőrzése érdekében, nem volt rest lepaktálni a japánokkal, félretenni a konkurenciaharcot, - a vezetőség nyílván belátta, hogy a küzdelemből semmiképpen nem jöhetnek ki győztesen - és együttműködésben közös modelleket gyártani a Mitsubishi-vel és a Hyundai-jal.


Bentley Hunaudieres
Az európai gyártókat nézve azt tapasztalhatjuk, hogy a legerősebb bázissal a Volkswagen rendelkezik, a Seat-tal és a Skodá-val a zsebében bebetonozta magát a középkategóriás piac minden zugába, sőt a Phaeton már a felsőkategóriát kóstolgatja. Ám ott egyre erősebb és tekintélyesebb pozíciót szerez magának a szintén Volkswagen tulajdonú Audi, míg a luxuskocsik piacát a Bentley megvásárlása útján kívánja megszerezni a cég. A Lamborghini és a Bugatti jól csengő nevek a szuper-sportkocsik között, bár ez utóbbi nem tündököl annyira, mint azt a németek szeretnék, mivel nemrég napvilágot látott konstrukciós hibái miatt a márka rövid úton elvesztette a világ leggyorsabb sorozatban gyártott autója címet - és ezen a tényen nem változtatott még az sem, hogy kirúgták a felelős vezérigazgatót.


Ferrari F360 Spider
A Fiatnak hiába van egy viszonylag stabil vevőköre a középkategóriás piacon, a Lancia és az Alfa Romeo, valamint a felsőkategóriában a Maseratti által. Illetve látszólag hasztalan az a termelőkapacitás is, ami révén a gyár a mosógépektől kezdve a műholdakig, szinte mindenhez gyárt fém alkatrészt - mivel gyakorlatilag folyamatosan válsággal küszködik, amin még a GM tőkéje sem tudott sokat segíteni az utóbbi időben.
A cég fennmaradását egyedül a Ferrari-nak köszönheti, - ott sem az autógyártásból jön a pénz, az csak amolyan hobbi tevékenység Enzoéknál - a forrásokat a versenysportokban elért eredményeknek köszönhető reklám bevételek hozzák össze, és persze a márka rajongói, akik évente dollármilliárdokat(!) költenek ferraris pólókra, baseball-sapkákra, kulcstartókra és egyéb apróságokra.


BMW Z4
Az európai gyártók közül a közép- felső- és luxuskategória egyidejű képviselői közé tartozik még a BMW, a Mini és a Rolls-Royce csatasorba állításával.
Sokan vannak azon a véleményen, miszerint egyáltalán nem tesz jót a luxusautók státuszának és főleg minőségének az, ha egy közép- vagy felsőkategóriás autógyár karmai közé kerülnek, ami után a kézi összeszerelés megszűnik és az adott márka futószalagra kerül, lásd Aston Martin, Bentley, Rolls-Royce. Ám kétségtelen, hogy a luxuscirkálók iránti keresletet ma már nem lehet kielégíteni azzal a munkatempóval, amit a kézi összeszerelés biztosít. Ráadásul hiába díszítette korábban a Royce-okat intarziás faberakás és kristálypohár-készlet, a vásárlók inkább az egy fokkal alacsonyabb presztízsű, de biztonságosabb és modernebb Mercedeseket és BMW-ket választották, így nem csoda, hogy az angol manufaktúráknak befellegzett.


Peugeot Elixir (koncepció)
A Renault a Dacia újjáélesztésével és a Nissan-nal való együttműködés révén remél fellendülést alsó- és a középkategóriás autói értékesítésében, bár most sem állnak valami rosszul, nem árt minden eshetőségre felkészülni. Ezzel szemben a másik két francia gyár, a Peugeot és a Citroën inkább egymással közösködik, ami olyan eredményes, hogy már német, japán és amerikai partnerekre is sikerült szert tenniük, így valószínűleg ők sem vesznek el egyhamar a süllyesztőben.

A japán gyártók kooperációit, csoportosulásait és együttműködéseit egy ideje már lehetetlen követni, ezért nem kísérelném meg az összefüggéseket kibogozni.
Az biztos, hogy a Toyota Lexus elnevezésű luxus-változatával hatalmas sikereket aratott hazájában és a tengerentúlon, így valószínűleg Európában is komoly keresletre számíthat.


Lada Revolution (koncepció)
Mindenesetre jó hír lehet az autókonstruktőröknek, ha egyszer bármelyikőjük is úgy dönt, bővíti kínálatát, rengeteg egykori szocialista márka várja a boldog újjászületést, ezek többnyire a hajdani kétütemű kelet-német csodák, a Trabant, a Wartburg és a Barkas, bizonyára szép pillanat lesz, amikor ezek újra feltűnnek valamelyik autószalonban!
A Lada, a Moszkvics és a Volga ugyan tesz még néha egy-két bizonytalan lépést és megkísérel autót gyártani ilyen-olyan cégek segédletével. Azonban a megfelelő üzleti koncepció, a meghatározó formai elemek és legfőképp a kellő mennyiségű tőke hiánya, valamint az előítéletek miatt ezek a próbálkozások nem járnak jelentősebb sikerrel!

Laczkó Kornél

  Kapcsolódó cikkek
- A filmes világ első számú autói
- 1982 Plymouth Gran Fury
- Hogy állnak a dolgok a Mitsubishi háza táján?
- Hogy állnak a dolgok a politikusok parkolói táján?
- Hogy állnak a dolgok a Ford háza táján?
- '72 Plymouth Fury III
- Volkswagen Polo
- Opel Calibra Turbó
- Jaguar XJR
- Rosenbauer Simba 8x8
 
Bejelentkezés
Név:

Jelszó:

Bejelentkezés
Regisztráció
Elfelejtett jelszó
Keresés

rovaton belül
Keress


Randi

Impresszum   Médiaajánlat   Partnereink
© 2005 Debreceni InfoPortál